De gerechtelijke reorganisatie in boek XX WER: de laatste strohalm voor uw bedrijf in moeilijkheden?

 

Indien uw onderneming (rechtspersoon of natuurlijke persoon) geconfronteerd wordt met (tijdelijke) financiële moeilijkheden is het mogelijk om een beroep te doen op een omvangrijke juridische bescherming van de ‘gerechtelijke reorganisatie’. Vroeger werd dit geregeld door de Wet van 31 januari 2009 betreffende de continuïteit van de ondernemingen (WCO), nu is deze wet opgenomen in Boek XX van het Wetboek van Economisch Recht (GRP).

Zuurstoftekort in uw onderneming: een probleem van tijdelijke aard.

Vaak is het zo dat uw onderneming even ‘ademruimte’ nodig heeft waardoor ze de mogelijkheid krijgt om bepaalde maatregelen te nemen, zonder ondertussen opgejaagd te worden door schuldeisers.

Hoe komt uw bedrijf in aanmerking?

Om in aanmerking te komen voor de procedure van gerechtelijke reorganisatie is het vereist dat de continuïteit van uw onderneming onmiddellijk of op korte termijn bedreigd is. Ook indien u al een dagvaarding in faling mocht ontvangen heeft u nog steeds  de mogelijkheid om toe te treden tot de bescherming van de gerechtelijke reorganisatie. In dit geval dient u wel zeer snel te handelen aangezien er in dan een termijn van maximaal 15 dagen wordt toegekend om de aanvraag in te dienen.

Voor wat kan er bescherming aangevraagd worden?

De bescherming kan worden aangevraagd met het oog op:

  • het bewerkstelligen van een minnelijk akkoord met uw schuldeisers
    het verkrijgen van een collectief akkoord met uw schuldeisers over een reorganisatieplan
    de overdracht van het geheel of een gedeelte van de onderneming.

  • Indien uw onderneming tot de gerechtelijke reorganisatie wordt toegelaten, en er een periode van opschorting wordt toegestaan van maximaal 6 maanden (eventueel verlengbaar), kunnen uw schuldeisers geen enkel middel van tenuitvoerlegging aanwenden of voortzetten.

Dit kan uw onderneming voldoende ademruimte bieden om de noodzakelijke herstelmaatregelen te voltooien met als doel uw onderneming terug gezond te maken. De doelstelling zal zeer weloverwogen moeten worden gekozen, ondanks de mogelijkheid om deze in bepaalde gevallen gedurende de procedure te wijzigen. De bijstand van een Confidenz-advocaat en boekhouder/revisor is in een dergelijke procedure essentieel. U bespreekt best met een specialist welke strategische doelstellingen uw onderneming dient te kiezen. De procedure kent immers strenge vormvereisten en dient tot in detail te worden voorbereid.

Uw problemen bespreken in alle discretie met één van onze specialisten?

Confidenz advocaten biedt u de nodige expertise aan om uw onderneming bij te staan van het moment van aanvraag tot het uitwerken (en hopelijk bekomen) van de beoogde doelstelling. Contacteer Confidenz om u bij te staan op +32 3 446 46 00 of via mail: info@confidenz.be